کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: احادیث
محدث
موضوعات

بصیرت مداحی




کمال عقل

محدث : امام حسین (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : اعلام الدین ص ۲۹۸، نزهة الناظر ص ۸۳، بحارالانوار، ج ۷۵ص ۱۲۷

قَالَ ابی‌عبدالله علیه‌السلام: لَا يَكْمُلُ‏ الْعَقْلُ‏ إِلَّا بِاتِّبَاعِ‏ الْحَقّ‏

امام حسین علیه‌السلام فرمودند: عقل، جز از راهِ پیروی حق کامل نمی‌شود.

عزّتِ حقگرايي

محدث : امام حسن عسگری (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : الوافی ج ۲۶، ص ۲۸۵، تحف العقول، ص ۴۸۹، بحاالانوار ج ۷۵، ص ۳۷۴

قَالَ العسکری علیه‌السلام: مَا تَرَكَ‏ الْحَقَ‏ عَزِيزٌ إِلَّا ذَلَ‏ وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِيلٌ إِلَّا عَزَّ.

امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند: هيچ عزيزي حقّ را رها نكند، مگر آن كه ذليل گردد و هيچ ذليلي به حقّ نياويزد، مگر آن كه عزيز شود.

پيروى از حق و كمال عقل‏

محدث : امام حسین (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : اعلام الدین، ص ۲۹۸، بحاالانوار ج ۷۵ ص، ۱۲۷

قَالَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه‌السلام: لَا يَكْمُلُ‏ الْعَقْلُ‏ إِلَّا بِاتِّبَاعِ‏ الْحَق‏

امام حسین علیه‌السلام فرمودند: عقل جز با پيروى از حق، كامل نمىشود.

فاصله بین حق و باطل

محدث : امام حسن (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : الخصال ج۲ ص ۴۴۱ بحارالانوار، ج ۱۰ ص ۱۳۰

قَالَ المجتبی علیه‌السلام: بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ أَرْبَعُ أَصَابِعَ فَمَا رَأَيْتَهُ بِعَيْنِكَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ‏ بِأُذُنَيْكَ‏ بَاطِلًا كَثِيراً

امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود: بين حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه که را با چشم خود ببيني حقّ است؛ و آنچه را شنيدي يا آن که برايت نقل کنند چه بسا باطل باشد

محدودۀ حق در گفتار و عمل

محدث : حضرت علی (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : نهج البلاغه خطبه ۲۱۶

قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام: الْحَقُ‏ أَوْسَعُ‏ الْأَشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُف.

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: دایرۀ حق گسترده ترین چیزها در گفتار  و تنگ ترین آنها در عمل است.  ‏

راه شناخت پیروان حق

محدث : حضرت علی (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : روضة الواعظین ج ۱ ص ۳۱

قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام: الْحَقُ‏ لَا يُعْرَفُ‏ بِالرِّجَالِ اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ.

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: حق بواسطۀ افراد شناخته نمىشود، خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت.

فقط راه حق عزت است

محدث : حضرت علی (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : الکافی ج ۸ ص ۲۰، بحارالانوار، ج ۷۴ ص ۲۸۳

قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام: مَنْ‏ يَطْلُبِ‏ الْعِزَّ بِغَيْرِ حَقٍّ يَذِل‏،

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: هرکس از غیر راه حق بدنبال عزّت باشد خوار مىگردد.

یاری نکردن باطل

محدث : حضرت علی (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : غررالحکم و دُرر الکلم ص ۴۳۹

قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام: ظَلَمَ‏ الْحَقَ‏ مَنْ‏ نَصَرَ الْبَاطِلَ.

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: هر کس باطل را یاری کند به حق ظلم کرده است.

بیان حق

محدث : حضرت علی (ع) موضوع حدیث : حق و باطل ( آثار و ویژگی های هر کدام) منبع حدیث : غررالحکم و درر الکلم

قال علی علیه‌السلام: حَقٌّ یَضُرُّ خَیرٌ مِن بَاطِلٍ یَسُرُّ

حضرت علی علیه‌السلام می‌شفرمایند: حقی که زیان رساند خوشتر است از باطلی که که مایۀ خرسندی گردد.

حیف است به پای خویش دربند شوی            در بند فریب و مکر و تَرفند شوی

حقّی که تو را زیان رساند ، خوشتـر            از مژده ی باطلی  که خرسند شوی